4. Medgeneracijski literarni natečaj Drevesa mi na sprehodu pripovedujejo 2023 – obvestilo o nagrajencih

Na Medgeneracijskem literarnem natečaju Drevesa mi na sprehodu pripovedujejo 2023 je s svojimi literarnimi prispevki sodelovalo 42 literatov iz vse Slovenije. V skupini Osnovnošolci/srednješolci so sodelovali 4 avtorji, v skupini Mladi 4 avtorji, v skupini Odrasli 13 avtorjev ter v skupni Seniorji 20 avtorjev. V prvih dveh skupinah so mladim svetovali tudi 3 mentorji na šolah.

Na zaključnim dogodkom, ki je potekal 7. septembra 2023, je predsednica društva Joži Kokalj predstavila društvo in temo natečaja, selektorica Milena Miklavčič pa predstavila nagrajence in ocene literarnih del.

Prejemniki nagrad

Izbrane šifre in avtorje po skupinah, ki so prejeli nagrade, smo posredovali uredništvu glasila Občine Domžale (nagrajeni literarni prispevki – povezava do časopisa Slamnik št. 9, september 2023, stran 29, 30 in 31) ter ostalim medijem

Osnovnošolci/srednješolci:

  • PM25IRM09, Mihoci Parvati, OŠ Karla Destovnika Kajuha Ljubljana, Mentorica: Alina Morano, Ljubljana (proza), 1. nagrada
  • T365R, Tai Rodošek, Prebold (poezija), 2. nagrada
  • 1707, Katarina Čepin, Konservatorij za glasbo in balet Maribor, Mentor: Tanja Brčić Petek, Slovenj Gradec (poezija), 3. nagrada

Nagrajeni literarni prispevki z obrazložitvijo selektorice so objavljeni nižje na strani.

Mladi:

  • Ptičja hišica, Anamarija Mihovec, Medvode (poezija), 1. nagrada
  • Poezija na dlani, Uroš Kladnik, 2. nagrada

Nagrajeni literarni prispevki z obrazložitvijo selektorice so objavljeni nižje na tej strani.

Odrasli:

  • Kresnička, Doroteja Vrbanova, Trnovska vas (proza), 1. nagrada
  • eepkii12, Evelina Žefran, Ljubljana Brod (poezija), 2. nagrada
  • DRUIDADA, Dona Pratnekar, Žalec (proza), 3. nagrada
  • DIVA NATURA Ksenija Kolar Švarc, Ljutomer (poezija), 3. nagrada

Nagrajeni literarni prispevki z obrazložitvijo selektorice so objavljeni nižje na tej strani.

Seniorji:

  • Studenčanka, Nada Holc, Maribor (proza), 1. nagrada
  • PIKA, Danica Zlatar, Maribor (proza), 1. nagrada
  • Lipa, Irena Pajnik Beguš, Ljubljana (poezija), 2. nagrada
  • Kamelija, Stojan Knez, Velenje (proza), 3. nagrada

Nagrajeni literarni prispevki z obrazložitvijo selektorice so objavljeni nižje na tej strani.

Prejemniki pohval

Pohvale so prejeli naslednji avtorji:

  • 80025024, Živa Štritof, Šmartno pri Litiji (poezija), pohvala v sklopu Osnovnošolci/srednješolci
  • Pikova dama, Mia Lebar, Gornja Radgona (poezija), II. Gimnazija Maribor, mentor: Nina Medved, pohvala v sklopu Mladi
  • OBSODBA V SKORJI, Uroš Brankovič, Jesenice (poezija), pohvala v sklopu Odrasli
  • HRAST, Minka Jerebič, Ljubljana (proza), pohvala v sklopu Odrasli
  • PLATANA, Renata Cigler-Gandolfo, Celje (poezija), pohvala v sklopu Seniorji
  • KLIC NA POMOČ, Ksenija Šešerko, Maribor (proza), pohvala v sklopu Seniorji

Literarni prispevki, ki so prejeli pohvalo, z obrazložitvijo selektorice so objavljeni nižje na tej strani.

Besedila

Nagrajeni literarni prispevki

NAGRAJENI LITERARNI PRISPEVKI – skupina Osnovnošolci/srednješolci

Mihoci Parvati, šifra: PM25IRM09, OŠ Karla Destovnika Kajuha Ljubljana, Mentorica: Alina Morano

Želim si biti drevo

Ko se počasi sprehajam skozi gozd, razmišljam o čudesih, ki jih skrivajo drevesa. Drevesa ne skrbi, ali bo raslo. Niti dve drevesi nista popolnoma enaki, če že sta si le malo podobni. Niti dve poti si nista enaki, vsaka postane takšna, kakor je, počasi, skozi čas in v svojem tempu.
Nikoli nismo ocenjevali dreves po zavojih v njihovih deblih, saj se nam zdijo lepa v vsakem letnem času. Zakaj bi torej morali mi biti drugačni? Ljudje in drevesa, to je nenavadna kombinacija, vendar smo si v nekaterih pogledih bolj podobni, kot si mislimo. Želim si biti drevo. Naj stojim pokončno, naj me moje korenine podpirajo globoko iz umazanije, in ne glede na to, koliko ljudi me skuša poriniti, ne glede na to, kolikokrat me sunejo, bom še vedno stala. Naj rastejo moji listi, ki tako svobodno plešejo v vetru, naj moje veje odsevajo čudovito sončno svetlobo in brez opravičevanja pridobivajo hrano. Naj me ne skrbi moja velikost in to, da zasedam prostor, kajti drevo je lepo ne glede na to, kako veliko ali močno je. Naj bom oder za vse vrane in njihove veličastne koncerte na mojih vejah. Nič drugega kot zarez žolne v lubje mojega debla. Morda imena mladih ljubezni, vrezana vame v obliki srca.
Naj bom plezalna stena za vse medvedke, ki se poskušajo plaziti name, ali zvesta roka, ki drži gugalnico; naj senčim piknik, naj držim veverice, ki navdihujejo umetnika. Naj živim, da gledam, kako se razprostira gozd, v katerem sem odraščala. Naj bom mogočna in stara, mogoče celo modra. Naj zadržim skrivnosti, ki mi jih pripovedujejo mnogi. Naj bom list papirja, na katerega bo nekoč pisal pesnik, zavetje družine ptic, varen prostor mnogih bitji.
Naj bom tolažba, morda celo slika, zamašek v vinski steklenici, žig na ljubezenskem pismu, dih svežega zraka. Naj se razgradim v umazanijo, ki me je rodila. O drago vesolje, prosim dovoli mi, da sem drevo.


Obrazložitev:

Avtor uporablja drevo kot močno metaforo za življenje, s čimer ustvari bogato, globoko in čustveno besedilo. Poudarja vzporednice med drevesi in ljudmi. Ob tem se zdi, da izraža hrepenenje po preprostosti, moči in prisotnosti dreves. Z uporabo vizualnih in čutnih podob, kot so “moji listi, ki tako svobodno plešejo v vetru”, ustvarja slikovit in čutni portret drevesa, hkrati pa spodbuja sprejemanje samega sebe, ne glede na naše napake ali pomanjkljivosti, prav tako kot sprejmemo drevesa, ne glede na njihove zavoje ali velikost. Besedilo izraža avtorjevo hrepenenje po miru, stabilnosti in smislu, ki ga najde v naravi. To je nekaj, s čimer se lahko poistoveti veliko bralcev, saj vsi iščemo smisel in stabilnost v svojem življenju.

Tai Rodošek, šifra: T365R

Zemlji

Ti preljuba draga Zemlja!
Na tebi tli žalost, polno je trpljenja.
Ljudje ne znajo v miru živeti,
ne zavedo se, da so nam dnevi šteti.

365 dni že vlada žalost opojna,
na naših tleh pa še kar poteka vojna.
Ljudje med seboj le zganjajo prepir,
v temnih nočeh se slišita le hrup in nemir.

Kaj bo tebi Zemlja, čez 100 let?
Bodo ljudje znali sploh še živet?
Bo na tebi le vojna in gorje?
Še kri bo prelila sinje morje.

Že ves čas me mori to vprašanje,
pa nikjer ne dobim odgovora nanje.
Kdaj bo človek sočloveku roko podal
in srečno pot z njim iskal.

Pot, ki se imenuje življenje,
je moje največje hrepenenje.
To je pot na kateri človek spozna
veliko trpljenja in hudega zla.

Vsaka pot življenja nas nekaj nauči.
Na njej človek pokaže svoje najboljše moči.
Kdo ve, kam življenjska pot nas vodi?
Kdo ve, kdo nam ob smrti sodi?

Zato dajmo vsakemu dnevu priložnost,
da skujemo si boljšo prihodnost.
Ljudje skrbimo za čisto okolje,
da bo vsem nam na svetu bolje.

Odpadki so naš največji okolijski problem,
podnebne spremembe ogrožajo družbeni sistem
Povsod kamor grem, na tleh smeti ležijo,
ljudje pa se kljub temu še vedno veselijo.

V gozdu drevesa so posekana na tleh,
še ptice zdaj imajo solze v očeh.
Slišim matero naravo, ki glasno joče,
saj si lepšega okolja neizmerno hoče.

Še jaz bi v imenu ljudstva,
rad izlil vsa čustva.
Ne vem, kako bomo ljudje preživeli,
če bomo v umazan svet še vedno strmeli.

Ljudje zazrimo se v Zemljino otožnost,
začnimo živeti lepšo prihodnost.
Za vse lepo bodimo le hvaležni,
s sočlovekom delimo si sreče in ljubezni.
Hvala ljubici, za ljubezen in veselje.
Hvala Zemlji, za plodnost in brstenje,
Hvala materi, podarila si mi življenje.


Obrazložitev:

Pesem obravnava izjemno pomembna in aktualna vprašanja: okoljske probleme, človeško trpljenje, vojno in sovraštvo. To so teme, ki jih ne moremo prezreti in se nas vseh dotikajo na neki ravni. Hkrati pa izraža globoko čustveno bolečino in skrb za prihodnost našega planeta in človeštva. Pesem je napisana v lepem, poetičnem jeziku, ki je hkrati dostopen in globok. Avtor uporablja preproste, a močne slike, kot so “ptice, ki imajo solze v očeh” in “mati narava, ki glasno joče”, da bi poudaril svoje sporočilo. Pesem si zasluži našo pozornost zaradi svoje aktualnosti, emotivne moči, zaradi poziva k dejanjem, lepote jezika in univerzalnosti sporočila.

Katarina Čepin, šifra: 1707, Konservatorij za glasbo in balet Maribor, 1.a letnik, Mentor: Tanja Brčić Petek

MIR

Prva stvar, ki jo slišim,
ni petje ptic in ne žuborenja potoka.
Slišim divjanje avtomobilov,
kričanje in grajenje novega bloka.

Niti na vrhu hriba
nimam več miru in tišine.
Vse melodije narave prekrijejo zvoki
iz glasne doline.

V očeh se mi nabirajo solze,
v ušesih mi doni,
želim si le, da bi minilo vse,
vsaj dokler spet se ne zdani.

Ne umaknem s tisoč vozil na
cestah pogleda,
vsi ti nepotrebni izpušni plini
so mi čista beda.

Kako lahko nekateri skrbimo
za mir in okolje, drugi pa ne?
Težave se bodo rešile le, če vsak pri sebi
razmisli in delati začne.


Obrazložitev:

Pesem “MIR” predstavlja aktualno tematiko v sodobnem svetu – soočenje med naravo in urbanizacijo, potrebo po ohranjanju okolja ter iskanje notranjega miru v hrupnem svetu. Pri oceni literarne vrednosti lahko upoštevamo naslednje:
Jezik pesmi je preprost in dostopen, kar omogoča širok krog bralcev, da se lahko povežejo z vsebino. Stil pisanja je neposreden, kar omogoča bralcu, da se hitro vživi v pesnikovo izkušnjo.
Pesnik uporablja čustva, kot so žalost (solze v očeh) in frustracija (hrup, onesnaženje), da poudari pomen miru in skrbi za okolje. To omogoča bralcu, da se poistoveti s čustvi pesnika.
Skratka, pesem “MIR” je aktualna in izraža skrbi mnogih ljudi v sodobnem svetu. Čeprav je napisana v preprostem jeziku, je njeno sporočilo močno in pomembno.

NAGRAJENI LITERARNI PRISPEVKI – skupina Mladi

Anamarija Mihovec, šifra: Ptičja hišica

Pesem 3

Podarjenih nama je bilo
premalo srčnih utripov,
Da bi se lahko rešila zapora štirih nevidnih sten
In zaplavala v listju sreče
(četudi bi ga odpihnila burja in napovedala zimo).

Vseeno sem skrita v kostanjevi lupinici čutila svobodo,
ki sem jo izgubila med debli dreves,
ko sem tekla pred podirajočimi stavbami svojega sveta.

Pridi, greva.
Med te razbitine?
Ne, nočem se vrniti.


Obrazložitev:

Pesem izraža občutke izgube, nostalgije in hrepenenja po svobodi. Štiri nevidne stene, tako se zdi, simbolizirajo različne ovire, kot so strah, tesnoba, ali druge osebne ali medosebne težave. Kljub temu obstaja trenutek upanja in svobode, ki ga avtor čuti v ‘kostanjevi lupinici’, vendar ta občutek izgine, ko se sooči s ‘podirajočimi stavbami svojega sveta’.
Pesem v nas prebuja nostalgijo, žalost, sprejemanje in odločenost. In tudi zato si zasluži našo pozornost in nagrado!

Uroš Kladnik, šifra: Poezija na dlani

Smrt drevesa

Obmestnem gozdu
je odmrlo drevo
preperela veja je
padla v grobnico
iz plastike in ogorkov
postlano.

Nič več ne bo prvih poljubov,
preštevank in slepih miši,
zavetja pticam in gosenicam.
Nič več pod njegovo zeleno krošnjo.

Ne bo več ujetega šepeta trav,
poznih zveznih pogovorov, sanjavih hlepenj,
pomladnih oživljanj in jesenskih tihih smrti.


Obrazložitev:

Pesem “Smrt drevesa” odpira pomembne teme, ki si zaslužijo našo pozornost: najprej spregovori o okoljski ozaveščenosti, ko opisuje smrt drevesa in padec veje v ‘grobnico iz plastike in ogorkov’. To lahko interpretiramo kot kritiko sodobne družbe, ki s svojim načinom življenja in potrošnje povzroča škodo naravi. Drevo v pesmi ni le simbol narave, temveč tudi prostor, kjer se odvijajo človeške interakcije: prvi poljubi, igre, zavetje za ptice in gosenice. S smrtjo drevesa je ta prostor izgubljen, kar simbolizira izgubo naravnih prostorov, ki so bistveni za življenje na našem planetu. Pesem prav tako odraža cikličnost življenja in smrti v naravi (‘pomladnih oživljanj in jesenskih tihih smrti’), ki je s smrtjo drevesa prekinjena. To nas opomni na krhkost življenja in pomembnost ohranjanja naravnih ciklov. Opominja nas, kako smo povezani z naravo: drevo je kraj za igre, pogovore, sanje in zavetje. Smrt drevesa simbolizira izgubo teh dragocenih trenutkov in povezav, ki jih imamo z naravo. Pesem je napisana v preprostem, a močnem jeziku, ki ustvarja močne slike in čustva.

NAGRAJENI LITERARNI PRISPEVKI – skupina Odrasli

Doroteja Vrbanova, šifra: Kresnička

Kresničke in smehljači

Včasih sem pisala po nareku drevesa. Njen jezik je bil zrel kot njen plod, vsako jesen.
Kresničke so živele v velikem templju. Podpirala sta ga dva olimpijska stebra. Osrčje telesa je krasil portal. V glavnini templja se je razprostirala mesečina duha. Tak sijaj so nosile roke, ki so povezovale sleherni balonček vsakega naslednjega soseda. Verigo templjev so vozila peresa in na teh peresih so živeli Smehljači. Do njih je vodila cesta čez Sanjski most. Njihovi domovi so bili podobni domovom Kresničk. Kresničke so jih klicale tudi krohotači in čeprav so bili zelo možati in meseni, so bili pogosto tudi žalostni. Svetlobnim kresničkam ni bilo jasno zakaj je temu tako. “Kako se lahko smejejo v svoji žalosti?” so se tisočletja spraševale in nikoli imele priložnosti spregovoriti z njimi.
Medtem, ko so se čedne in barvne, objemale v osrčju glavnega portala, so se Smehljači krohotali iz dna srca. Prav zares. Kresničke so imele venomer občutek, da se ti pajaci smehljajo njim. Gledale so kako se valjajo po tleh in šlo jim je na jok.
Najmlajša izmed kresničk je rekla: “Vzgojitelj, v gozd grem, zalivat.” Ta pa jo je vprašal: “Ali misliš, da Smehljači v resnici jočejo?” Še preden je dokončal, je že izginila v sebi skriti gozd.
Preletavala je dišeče krošnje in s svojimi solzami zalivala žejne liste mladih dreves. Spraševala se je, od kje prihajajo te solze. Odgovora ni dobila. Tisto noč je ostala med drevesi, kajti ta večer je Mesec zaspal s kitaro v roki. Zjutraj se mu je zahvaljevala, da je igral in pel hvalnice njenim vodam ter znova poletela. Njeni vrelci pogona so se nenavadno hitro vrteli in naenkrat je uspela zaslišati glas, ki jo je povabil v Tiho mesto. Začudila se je.
Tiho mesto je bilo bivališče Smehljačev. Sanjskega mostu ni mogla prečkati še nobena izmed Kresničk. Še več, Kresničke niso govorile jezika Smehljačev, čeprav so vsi razumeli kdo je Smeh.
“Kaj so ti povedali Smehljači?” so najmlajšo Kresničko spraševali njeni vzgojitelji, ko se je zvečer vrnila domov. Čutili so hvaležnost, čeprav so bili zmedeni v svojih skrbeh.
“To so modreci, ki so podobne postave običajnim hroščevkam,” je začela pojasnjevati.
“To vemo, ampak zakaj so te povabili medse?”
Kresnička je nadaljevala: “Poklicali so me, ker si želijo spravne zabave. Pravijo, da je naša nepovezanost povezana le z namišljeno sivo usodo, ki pa jo lahko spremenimo.”
Posebna značilnost Smehljačev je bila njihova modrina na vrelcih pogona. Ko so se spuščali iz peres in preletavali tempeljske terase, so trosili stare modrosti. Edina težava je bila ta, da jim je Sanjski most prepovedal, da se njihova veličina zbliža z modrostjo
Kresničk, zato jih le te niso morale razumeti.
“Nikakor ti ne bi smeli dovoliti, da vstopiš v njihovo veličino. To ni po njihovih zakonih. Njihov smeh nas spravlja v jok,” so vzgojitelji odkimavali. Bali so se, da je njihova belina ogrožena. “No, povej, kaj naj storimo? Okužili so se s tvojo čednostjo in barvitostjo.
Kako se bodo smejali šele sedaj in koliko solz bomo morali ponovno pretočiti?“ so se spraševali.
Kresnička je rekla: “Danes zvečer bo Mesec igral na kitaro in skupaj se bomo pogovorili s Sanjskim mostom. Tudi oni delujejo po njegovih odločitvah. Spoštujejo ga. Ne bojte se. Smehljači so modri. Ko se prenehajo smejati, razmišljajo le o tem, kako pošteno gospodovati. Naše modrosti ne bivajo na peresih onkraj Tišine. Zaupajmo, da tudi njih vodi dobri Sij.”
Preden je prišel čas spravne zabave je Kresnička poletela do Sanjskega mostu. Prosila ga je, naj spremeni usodo in poveže zlate modrosti z mesečino duha, on pa ji je rekel: “Nič ni ločeno. Zidovi so le iluzija. Če je želja obojestranska, vam bom odpustil usodo in vas povezal, da boste za zmeraj pomnili, kako ste sami vzgojili željo po skupni vrlini.”
Na večer so se zbrali. Mesec je igral prelesne melodije in glej, tako Smehljači kot Kresničke so jokali in zalivali žejne liste mladih dreves. Skozi pesmi so opazovali drug drugega. Mavrične barve kresničk so se prelivale z božansko modrostjo, ki je padala iz modrih lučk. Ko je prišel Smeh, so se skupaj smejali. Nihče ni spregovoril besede, le pridno so delali, kar jim je naročeval Sanjski most: “Zalivajte drevesa, sadite sočutje. Če se počutite varno eden z drugim, življenje ni ogroženo, niti modrost se ne zastruplja, niti solze niso več žalostne. Naj so vaše solze plod smeha in naj smeh bo posledica jokanja od lepote.”
Nikoli več se niso ločili. Ko so se smejali, so se smejali skupaj. Ko so jokali, so jokali skupaj. Mesec je bil tisti, ki je govoril skozi pesmi, Sanjski most pa jih je zavedno povezoval in jih s svojo močjo čistil vsega strahu in dvoma, da je njihova modrost zares ena sama želja.


Obrazložitev:

Osrednja tema zgodbe – nesporazumi in nezmožnost razumevanja med Kresničkami in Smehljači – je univerzalna in se močno odraža v naših medsebojnih odnosih. Zgodba namiguje, da si pogosto napačno razlagamo čustva drugih in kako je sočloveka včasih težko razumeti.

Zgodba je polna simbolike – od kresničk in Smehljačev, ki predstavljajo dve različni skupnosti ali kulture, do Sanjskega mostu, ki, tako mislim, predstavlja oviro in tudi povezavo med njimi. Jezik je poetičen in slikovit, kar doda lepoto in čustveno moč pripovedi. Opisi, kot so “mesečina duha” in “modrina na vrelcih pogona”, dajejo zgodbi estetsko privlačnost. Čeprav se zgodba začne z nesporazumi in žalostjo, se konča s sporočilom upanja in harmonije. To je pomembno, saj spodbuja bralca k optimizmu in veri v možnost sprave in razumevanja.

Evelina Žefran, šifra: eepkii12

PUSTITE

Pustite sebi korenine,
da drevesom poženejo listi,
brez žuljev otrok,
brez zemljevida Silicijeve doline
in črnih saj Amazonskega pragozda.
Naj s klorofilom zapolnijo
prazne poglede peščice,
ki skozi okna ekranov
opazuje rast gomil
z nagrobniki iz bankovcev.

Pustite drevesom krošnje,
da se bodo družile z gnezdi ptic,
brundale z žuželkami.
Naj si v njihovi senci
zaljubljenci postrežejo
s poljubi brezčasnosti
za danes in jutri
in mnoga leta vseh otrok.

Pustite te stare pokončne bojevnike,
da bo iz njihovih skritih branik
ponovno kapljala zora.


Obrazložitev:

Pesem obravnava temo spoštovanja narave in okolja. Avtor hkrati kritizira materializem sodobne družbe, ki ga simbolizirajo “nagrobniki iz bankovcev”. To je močno sporočilo, ki spodbuja bralca k razmisleku o lastnih vrednotah in prednostih.
Avtor poudarja pomen skupnosti in medsebojne povezanosti med vsemi živimi bitji – ljudmi, drevesi, pticami in žuželkami, uporablja tudi lep in poetičen jezik, ki daje moč in čustveno globino sporočilu. Fraze, kot so “poljubi brezčasnosti” in “kapljala zora”, dodajajo estetsko privlačnost pesmi. Pesem spodbuja bralca k razmisleku o pomembnih vprašanjih, kot so naš odnos do narave, materializem, pohlep in pomen skupnosti. Zaradi teh razlogov si pesem zasluži našo pozornost.

Dona Pratnekar, šifra: DRUIDADA

SMETIŠČE

Na vrbju ob prašni cesti z redkim prometom trepeta raztrgana plastična vrečka. Veter jo skuša odtrgati in odnesti s seboj v neznano, pa je preveč zapletena v vejevje. Tako tam potresava in šumlja.
Eden od vogalov se je svobodno odkotalil z vetrom preko golih trav in cvetov detelje, drug je ždel prepleten v vejevje drobnega ptičjega gnezda nasproti rdeče belih zapornic. Zapornice se dvignejo nekajkrat na dan, da spustijo mimo smetarje in njihova vozila, takrat je na smetišču oglušujoče glasno in vsi stroji brnijo, ko prelagajo, sortirajo in zakopavajo smeti. Vsak tovornjak pripelje kupe plastike, kovine, tkanine, papirja, ostankov hrane in drugega komposta. Vsega kar so se ljudje odločili, da ni več uporabno ali potrebno.
Marsikatera stvar bi komu še prav prišla, pustila bi se popraviti ali predelati a pristane v smeteh, ker je ljudem pač lažje, da se preprosto znebijo stvari. Potem smeti čakajo razporejene v velikih kupih in kontejnerjih, ločene po materialih upajo na reciklažo ali pa jih čaka pokop pod gomilo zemlje. Stari pokvarjeni stroji, avtomobili, motorji in aparati razpadajo in rjavijo, na dežju in soncu se spominjajo časov, ko so še bili uporabni ljudem in niso ležali zapuščeni med plevelom. Iz zadnjih sedežev zarjavelega rdečega avtomobila brez koles in pokrova je pognalo drevo, mlada vrba, ki je svoje korenine pognala v od dežja namočen sedež in z rdečkastimi vejami že pogledala skozi razbito zadnjo šipo. V ohišju starega računalnika, si je ogromen pajek spletel mrežo in v prevrnjenem steklenem kozarcu za vlaganje zdaj raste detelja varna kot v rastlinjaku.
Ko delavci odidejo domov po koncu delavnika, k svojim družinam v snažne hiške, se na smetišču začne življenje druge izmene. Tu so lovišča smetiščnih mačkov, potepuških zverin pa še kakšnega klateškega psa zanese občasno mimo, če izvoha kakšno kost. Jate vran preletavajo gomile, brskajo za ostanki s svojimi bleščečimi temnimi kljuni in kričijo v sivo nebo. Večerni in nočni prebivalci opravijo svoj obisk: divji zajci in ježi pa lisice, sove, podlasice in kune, ki prežijo na miši in podgane. Lapuhovi cvetovi privabljajo nočne metulje, muhe brenčijo po mlakužah in večerni umazaniji.
Ta del smetišča ima najhujši vonj. Stvari, ki gnijejo hranijo tu več življenja, kot prej, ko so bile še sveže in užitne. Kisline, olja, strupene kemikalije, stare barve in lepila, po drugi strani, tu zastrupijo in ubijejo več življenja, kot so ga prej hranile.
Smetišče je radodaren kraj zelem in živalim, sploh če se ne splašijo človeške bližine in umazanije.
Odslužene avtomobilske pnevmatike so toplo zimsko zatočišče, v poletni suši pa se v njih najde hladna deževnica. Odprte konzerve pogosto skrivajo še kak zalogaj, razno blago in papir pa mehčata marsikatero gnezdo ali brlog.
Pa se vendar prepogosto zgodi, da se kakšna plastična folija uspe osvoboditi iz kupa, da se zapodi z vetrom, divje preko trav in krtin dokler ne pristane na kakšen grmičevju. Prazne pločevinke in plastenke se zakotalijo po strmini navzdol in se grmadijo ob vznožju griča ali pa jih pomladni naliv zanese v strugo, kjer nadaljujejo svojo pustolovščino in se pustijo nositi rečnemu toku v neznano.
Kakšna strašna nevarna kemikalija se prevrne in izteče v zemljo, kjer jo vsrkajo drobne živalice in korenine rastlin. Ali pa se polije po koži ali perju katerega izmed živalskih domačinov. Ptice pogoltnejo zamaške in se zapletajo v plastiko, divjad se ujame v žice in se poškoduje, ribe umrejo zaradi umazane vode v kateri plava plastika namesto hranljivih ličink. Tako rjavi železo, leta in leta na kislem dežju, tako hira še divji plevel na odlagališčih, ko srka strupe in se krilatci utapljajo v oljnatih lužah.
Vsak list papirja je padlo drevo, posekano z velikimi kovinskimi zobmi motorne žage. Vsako jabolko je vzelo mesece da dozori sladko in čvrsto. Nič ni zastonj. Žlindra, smog in vonj motornega olja so cena za ravne poti in tople človeške brloge. Strah srne z mladiči, ko prečkajo cesto je cena naše udobne poti. In smetišča so cena vseh stvari, ki jih želimo imeti.


Obrazložitev:

Zgodba nas opozarja na pretirano potrošništvo in odpadništvo v naši družbi, kjer se veliko stvari, ki bi jih bilo mogoče popraviti, reciklirati ali ponovno uporabiti, preprosto zavrže. Spodbuja nas, da razmislimo o svojih navadah in vrednotah, ker tako lahko bolje skrbimo za okolje, hkrati pa nas opominja na odgovornost, ki jo imamo kot skrbniki planeta.

Ksenija Kolar Švarc, šifra: DIVA NATURA

DREVO S SRCEM

Oči vidijo in srce čuti,
možgani mislijo in duša sluti,
ko človek zadiha s polnimi pljuči.
Čimveč srca razdaš
več ga imaš.
Objemi drevo z vsem srcem,
vrnilo ti bo.
Dreves ni dovolj le posaditi,
treba je zanje skrbeti,
jih rad imeti,
jih vsake toliko objeti,
v senci njihovi kavo popiti in posedeti.

Zdrave razvade so najboljše navade.

Stopi bos na travo,
začuti roso med prsti,
sprehodi se v naravi,
izbiraj gozdne poti.

Mogoče celo izveš, kje drevo s srcem živi.
Jaz vem, pa ne povem.

Vdihni svež zrak,
prejmi zemljino frekvenco,
vibracija ta resetira telo.

Čas, zaupanje, ljubezen…
vse kar naravi damo,
podarimo tudi sebi.
In življenje je lepo, čudovito,
polno in pravo,
če smo v stiku z naravo.
Široke in jasne so takrat naše poti,
ko vse okrog sebe ljubiti znamo
in čas zase imamo.

Prosim, objemi in sprejmi, kar si,
drevo s srcem ob tebi živi, ti govori,
in te uči…
Svoje globine, srčnosti in širine
nikar ne skrivaj, ne zadržuj,
tvoja veličina in sijaj naj žarita,
saj življenja mnogih ob tebi svetlita.


Obrazložitev:

Pesem poudarja pomen povezanosti z naravo za naše fizično in duševno dobro počutje. Opiše občutke miru in sreče, ki jih doživimo, ko smo v naravi. Spodbuja nas, da sprejmemo sebe, svojo globino, srčnost in širino, da ne skrivamo, kaj pri tem občutimo. Pesem “Drevo s srcem” je dragocena zaradi osebne rasti, ki jo pri tem doživljamo, zaradi ljubezni in vrednot, ki so ključnega pomena za zdravo in uravnoteženo življenje.

NAGRAJENI LITERARNI PRISPEVKI – skupina Seniorji

Nada Holc, šifra: Studenčanka

Moj orjaški hrast

Velikokrat se ustavim pri njem, kralju Lenta. Sam samcat stoji tu, utesnjen med srednjeveškimi zidovi mesta. Pod njegovo mogočno krošnjo me vedno obide občutek človeške majhnosti, krhkosti in minljivosti. S strahospoštovanjem občudujem njegovo močno deblo in zrem v njegove košate veje. Poln je pozitivne energije, ki jo občutim, ko se ga dotaknem. Trden kot hrast, pravijo, tak je tudi »moj« hrast. Njegov les raste počasi, korenine so globoko zasidrane v zemlji in veje se stegujejo proti nebu. Predstavljam si, kaj vse je moralo to drevo videti. Kako rada bi izvedela njegovo zgodbo!

Nekega dne sem stala ob hrastu in naenkrat začutila, da se je povezal z mojimi mislimi.
»Veliko sem doživel in videl. Veliko imam za povedati, čeprav nisem nikoli zapustil tega mesta. Blizu je reka, ona je bila od nekdaj tu, na samem začetku, ko še ni bilo nikogar. Sem je prihitela izpod Alp, deroča in kristalno čista. Legenda pravi, da je bučala tako, da se je slišal do vseh okoliških vrhov. Slišal sem jo tudi jaz, videl pa še ne, ker sem bil še prenizek in mi je pogled zaslanjalo mestno obzidje. Nekega večera, ko sem se počutil osamljen, sem jo po šumu vetra zaprosil: Drava, povej mi pravljico za lahko noč.« Reka se je takoj odzvala.
»Pravljico bi rad – o kom pa naj bo?«
»Najraje o meni. Nikogar svojega nimam v bližini, sem edino drevo tukaj.«
»Pa poslušaj,« mi je odgovorila. »Kot vsaka pravljica se tudi tvoja začne z Nekoč je bilo …
Nekoč je bilo tukaj veliko menihov v minoritskem samostanu. Nosili so čudne sive redovne obleke in radi so se sprehajali po samostanskem dvorišču. Med njimi je bil tudi redovnik Marko, ki je zelo ljubil naravo, posebno cvetlice in drevesa. Navdušil je svoje sobrate, da so si omislili drevesa, ki jim bodo dajala senco. Takrat so položili v zemljo tudi drobno sadiko hrasta. Marko jo je našel na obrobju gozda pod Pohorjem, jo previdno izpulil in ji izbral primerno mesto v kotu dvorišča. »Da boš bliže reki«, ji je rekel. To drobno drevesce si bil ti.« Hrast je sladko zaspal ob najlepši pravljici, ki mu jo je med šumenjem rečnih valov šepetala prijateljica reka.
Ne vem, če je bila samo moja domišljija ali je bilo res. Ko sem prislonila uho na hrastovo razbrazdano skorjo, sem lahko brala njegove misli. Zdaj, ko je spoznal zgodbo svojega rojstva, je še sam začel obujati spomine.
»Stari obrambni stolp mi je dolgo zakrival pogled. Počasi sem ga prerasel in nekega jasnega jutra je moj pogled segel prek streh in končno sem jo zagledal – prijateljico reko. Prej sem jo samo slišal, kako je hrumela po svoji strugi proti jugu navzdol. Sporazumevava se na ravneh zavedanja, ki je vam, ljudem, neznano. Skupaj sva bila priča pristajanju splavov, kar je bilo vsakokrat sijajen dogodek za mesto. Splavarji so vedeli, kako nevarna je lahko reka. Ob hudi uri so metali vanjo zlate predmete, da jih ne bi pogoltnila in bi za vedno izginili v njenih globinah. Danes je mirna in počasna kot kakšno jezero, saj so jo na več mestih zajezili in njeno vodo uporabljajo za pridobivanje energije.
Kakšen lep razgled imam zdaj od tu zgoraj! Zdaj vidim tudi vitalno starko vinsko trto nekaj hiš naprej. Dobra štiri stoletja se ji sploh ne poznajo. Lepo se razteza po pergoli, pritrjeni na fasadi stare hiše, in uživa na svojem odličnem mestu na južni legi. Tako že zgodaj spomladi ujame sončno toploto in začne poganjati, ko imajo druge trte po okoliških gričih še zimsko spanje. Prek streh jo spremljam, odkar požene prve brste in vse do jeseni, ko njeni grozdi dozorijo. Vsi jo skrbno negujejo in čuvajo, da bo dočakala še mnoga leta. Čeprav je enkrat starejša od mene, sva postala prijatelja. Vedno mi pravi: Lepo skrbijo zame, postala sem prava zvezda! Reka je moja zaveznica in tudi ti si moj prijatelj.«
Potem sem izgubila stik s hrastom, obnemel je. Hotela sem vedeti, kaj se je potem dogajalo.
Zakaj hrast ne želi nadaljevati svoje življenjske zgodbe? Zašumela je reka prijateljica, ki je vedela, da je spomin naletel na hrastovo bolečino.
»Veš, mesto je raslo, vedno več je bilo prišlekov, ki so potrebovali svoj življenjski prostor znotraj mestnega obzidja. Čudovit senčni vrt menihov se je moral umakniti, drevesa so bila obsojena na smrt. Najprej so posameznim odžagali ude, ki so jih motili, kmalu pa so tudi njihove korenine zalili z betonom. Če bi ljudem bilo dano, bi slišali njihove srce trgajoče krike in žalostno tožbo. Pred prijateljem hrastom pa se je žaga na srečo ustavila. Stisnjen v kot in z visoko krošnjo ni bil nikomur napoti. Vendar je od zdaj naprej ostal sam.«
Hrast se je spet zdramil. »Nekega dne samostanskih bratov ni bilo več. Zamenjali so jih vojaki, ki so s seboj pripeljali konje. V bližnjih gostiščih so se hrupno zabavali skupaj s splavarji, ribiči, usnjarji, trgovci in mlinarji. Mesto je vrvelo od živahnosti. V tistem času je ostrešje okroglega stolpa zajel požar in mi osmodil listje. Rešila me je prijateljica reka, ki je dala vodo za gašenje. Sam sem preživel, od hude vročine pa so v krošnji pomrli vsi moji stanovalci. Z ognjem sem se srečal še enkrat, ko so na mesto padale sovražnikove bombe. Vendar me nobena ni zadela, nad mano je spet bdela srečna usoda.
Menjavali so se letni časi. Spomladi so bili moji listi sveže zeleni, jeseni pa so se zlato rumeno obarvali. Pozimi sem liste izgubil. Čeprav zdaj sam, sem rasel in se krepil. Imel sem dovolj vode in dobre pogoje za rast. Kljuboval sem neurju in ostal močan in stabilen. Pa ni dolgo trajalo in so se spet zatresla tla. Prihrumeli so gradbeni stroji in se mi približali na le nekaj metrov!
Nekdanji samostan bo postal lutkovno gledališče, je pisalo na obvestilni tabli. Pod mojo krošnjo so namestili pahljači podoben velikanski avditorij s sedeži, na drugi strani zidu pa izkopali jamo za podzemno garažo. Zdaj prihajajo obiskovalci, kot mravelj jih je. Hodijo po mojih koreninah, kar zelo boli. Ponoči je vse osvetljeno in hrupno. To je še posebno stres za prebivalce v moji krošnji. Nekateri prestrašeni odletijo iz gnezd in zapustijo mladičke same.
Nočni kino pač, sodobnim meščanom je to zabava.
Še vedno sem mlad, vendar čutim, da se me loteva bolezen. Res da sem preživel vse hude posege v mojo okolico, vendar ne brez posledic. Kot starcem odpadajo sivi lasje, se meni redči krošnja. Stegujem se k svetlobi, ki je ne dobivam dovolj. Življenjskega soka, ki ga črpam iz zemlje, ne dosežem več v zadostni meri. Okrog in okrog me obdaja beton, velikokrat sem žejen. Klima se spreminja, vse poletje je suša in pozimi se tanka snežna odeja hitro stopi. Ampak upanje je tu: zaščitili so me, imenujejo me naravna vrednota, veličastno drevo, najstarejše v starem delu mesta. Zdaj ne morete več neposredno do mene in gaziti mojih korenin. Zdaj me lahko opazujete samo od daleč. Tudi jaz sem postal ljudem pomemben, čeprav se nimam s čim bahati kot stara trta z žlahtno vinsko kapljico.
Veseli pa me, da moji prijateljici reki gre počasi na bolje, odplak in druge umazanije se je že dodobra znebila. Potapljači iz njenih globin vsako leto odstranjujejo, kar vanjo zmečejo nemarneži. Nedavno se je v reko celo priselila bobrova družina, kar je dober znak.«
Tedaj se je iz lutkovnega gledališča vsula skupinica otrok z učiteljico. Mala Maja, mestni otrok, je nenadoma vzkliknila: »Vau, kakšno orjaško drevo!« Vsi so se z občudovanjem zazrli v hrast. Učiteljica jih je podučila: »Drevesa so živa bitja kot mi. Tudi največji hrast je bil nekoč majhen želod, ki je padel na tla in zrasel iz moči zemlje in energij kozmosa. Spoštujte naravo in nikoli ne poškodujte še najmanjše rastlinice. Ko boste večji, pa si posadite svoje drevo.«
Hrast, ki se z mogočno krošnjo dviguje med strehami starih hiš, pa je »moje« drevo, ki ga redno obiskujem. V njem vidim simbol brezmejne moči, dolgega življenje in brezčasnosti. Sprašujem se, ali se bo njegova zgodba končala kot se je začela, to je pravljično. Pravljice imajo srečen konec, hudobni so poraženi, dobri pa srečno živijo naprej do konca svojih dni. Bo moj hrast dočakal tisoč let? Kdo so njegovi sovražniki, kdo prijatelji, ali bodo slednji znali poskrbeti zanj? Sicer se bo prezgodaj zgodil njegov konec in bo umrl – stoje, pokončno, kot je to značilno samo za drevesa. Zares umrl pa ne bo nikoli. Tudi ko ga več ne bo, bo živel naprej – v lesu. Njegovi nasledniki pa bodo s pomočjo narave še naprej bili boj za obstoj svoje vrste.
Nasvidenje, moj hrast!


Obrazložitev:

Zgodba ima številne elemente, ki ji dajejo literarno vrednost: obravnava odnos med človekom in naravo, ne zanemarja pa tudi človeka in njegovih posegov v naravno okolje. Hrast je predstavljen kot živo bitje z občutki, spomini in željami, kar daje zgodbi močan ekološki poudarek.
Glavni protagonist – hrast – je kompleksen lik, poln globokih čustev in misli. Povezuje se z drugimi elementi narave, kot sta reka in vinska trta, s čimer avtor uspešno humanizira naravne elemente.
Motiv drevesa kot pričevalca zgodovine je močan in sugestiven. Hrast pričuje o mnogih dogodkih, spremembah in ljudeh skozi čas.
Pripoved je napisana v poetičnem in slikovitem jeziku, kar daje zgodbi bogato teksturo in omogoča bralcu, da se potopi v samo dogajanje. Zgodba je dinamična, saj prehaja med časovnimi obdobji, pri čemer se izmenjujejo srečni in tragični trenutki.
Avtor uspešno uporablja kontraste, kot sta stara narava (hrast, reka) in moderni urbani razvoj (lutkovno gledališče, beton), da poudari konflikt med naravo in urbanizacijo.
Zgodba je čustvena in močna, saj obravnava pomembne teme, kot so spoštovanje do narave, vpliv urbanizacije na okolje in človeško sožitje z naravo.

Danica Zlatar, šifra: PIKA

BOB

Dan se je začel s sončevim poljubom in me zvabil v gozd. Drevesa so v zgodnji pomladi začela dobivati zeleno obleko. To me je vedno navdalo z notranjim mirom. Življenje je v nenehnem obnavljanju. Sedla sem pod zeleno bukev in prislonila glavo na njeno gladko deblo. Pa ni bilo vedno tako spokojno in pomirljivo. V glavi se mi je zavrtela zgodba, ki mi jo je pripovedoval moj prijatelj Bob.
Že tretji dan sem postopal po mestecu in preiskal še tri bližnje vasi v čudoviti nižinski pokrajini. Na moje veliko razočaranje je bilo vse prazno. Brez ljudi, živih ali mrtvih.
Tretji dan, odkar sem se prebudil iz spanca.
»Sem se prebudil v grozne sanje? Kako se sploh lahko «prebudiš« v sanje? Ko sanjaš, pač spiš,« tako sem se pogovarjal sam s seboj.
Pred tremi dnevi sem se preprosto prebudil v ta opusteli svet. Ne, narava ni bila opustela, le ljudi nisem srečal nikjer. Malo me je že zajemala panika pa sem si rekel:
»Adam, zberi se. Gotovo obstaja razlaga za vse to. Ne boš kar obupal.«
Zelo me je skrbelo tudi za Evo, moje dekle. Nisem mogel navezati stika z njo, nobena povezava ni delovala. Eva je študirala v velikem mestu in videla sva se le dvakrat na mesec. Obiskovala sva se izmenično. Trenutno je bila na praksi v znanstvenem inštitutu. Prepričeval sem se, da je nekje na varnem.
Vstopil sem v domačo hišo in zaskrbljeno sedel za mizo. Takrat so moje razmišljanje zmotili nežni zvoki, podobni cviljenju. Sprehodil sem se po prostorih in stopil tudi pred hišo. Moj pogled je pritegnilo gibanje pod stopnicami. Ne znam opisati sreče in veselja v mojem srcu, ko sem zagledal našo psičko Bajko s pravkar skotenimi mladički.
»O, Bajka moja ljuba,« sem ji rekel in stopil do psičkov. Poljubil sem Bajko in nežno pobožal mladičke. Ob dotiku živega bitja so mi stopile solze v oči.
Prinesel sem mleko za bajko.
»Le kako je preživela?« sem se spraševal. »Še ena uganka.«
Malo sem še posedel na verandi. Potem sem se odpravil raziskovat južni del pokrajine. Pa nič. Le še eno neuspešno iskanje. Razočarano sem se vrnil domov. Utrujeno sem se sesedel na klop. Bližal se je večer, del dneva, ki sem ga imel vedno rad. Takrat sem delal načrte za naslednji dan in se že veselil jutra.
»Kako se naj sedaj veselim naslednjega dne?« sem se spraševal.
Edino pogled na psičke mi je božal dušo in mi vlival malo upanja. Takrat je nekaj pritegnilo moj pogled. Nekaj je bilo drugače: Bajkina skodelica je bila napolnjena s hrano.
»Kaj pa zdaj to pomeni?«
Takrat sem zaslišal neko ropotanje. V istem trenutku sem zagledal, da se dviguje loputa nad vhodom v klet. Otrpnil sem in se zbal za zase in za psičke. Stal sem kot kip, ko je po stopnicah iz kleti stopal nekdo počasi in z malo negotovimi gibi.
Prišel je naravnost do mene in spregovoril:
»Jaz sem Bob. Android.«
Zvenelo je malo kovinsko. Bob je bil v podobi lepega fanta. Ponudil mi je roko.
Predstavil sem se tudi jaz.
»Vem, kdo si. Eva me je poslala k tebi.«
»Eva?« Poznaš Evo?« sem skoraj zavpil.
»Seveda. Eva je moja prijateljica. Vse ti bom razložil.«
Bob je bil zaposlen v znanstvenem inštitutu tako kot Eva. Znanstveniki so delali poskuse, kako bi Zemljo preselili v vzporedni svet in ustvarili Zemljo 2.
»Ker je zemlji napovedana katastrofa,« so opravičevali svoje dejanje. A napoved katastrofe je bila lažna. Zgolj opravičilo za tvegane poskuse.
Bob je vse to izvedel od starega znanstvenika Roberta, ki mu je bil kot oče.
Robert je nasprotoval nevarnim poskusom. Toda bil je nemočen.
»Veš, Bob, iznajti morava serum, ki bo onemogočil prežarčenje živih bitij. To je edino, kar lahko narediva.«
In to sta tudi naredila. Bobovi prijatelji androidi somišljeniki so jima pomagali.
Tudi Eva. Uspeli so iznajti cepivo in precepili, kolikor se je dalo, ljudi, živali in rastline, da jih niso mogli prežarčiti v vzporedni svet, na Zemljo2. Resnična katastrofa pa je bila, da vrnitev iz vzporednega sveta ni bila mogoča. Bob je v kleti sestavil napravo, s katero je komuniciral s svojimi prijatelji.
Tako mi je pripovedoval Bob. In na koncu dodal:
»Veš, ljudje se sprašujete, ali imamo androidi čustva. Roberta imam rad, kot ima rad sin očeta. Evo imam rad kot mojo najboljšo prijateljico. In že zdaj imam rad Bajko, Evino ljubljenko. Tako, vidiš, je to pri meni. Verjetno ima zasluge za to moj oče Robert, ki me je ustvaril.«
Poslušal sem ga in vpijal vsako besedo. Torej le obstaja upanje za življenje na Zemlji.
»Adam, pridi, Eva se bo kmalu prebudila iz zaščitnega spanca. Peljal te bom k njej. Robert in moji prijatelji bdijo nad ponovnim življenjem na Zemlji.«
Tako je rekel Bob. Bob, android, lepi fant z mehkim srcem.
In tako se je zgodilo.
Rod ljudi in živali je začel novo zgodovino na Zemlji.


Obrazložitev:

Zgodba “BOB” ponuja zanimiv vpogled v svet, kjer je človeštvo soočeno z apokaliptičnimi izzivi, ki vključujejo znanstvene poskuse, vzporedne svetove in tehnološke dosežke, kot so androidi. Tematika je aktualna in se dotika pomembnih vprašanj, kot so etika znanstvenih poskusov, odgovornost do narave, sposobnost androidov čutiti čustva in upanje v obupnih razmerah. Zaradi androida Boba se začnemo spraševati o naravi čustev in odnosov med ljudmi in stroji. Bobovo spoštovanje glavnih junakov prikažejo androida v sočutni in pozitivni luči.
Kljub temnim tonom večine zgodbe se konča z upanjem. Čeprav je vzporedni svet ključni element zgodbe, o njem ne izvemo veliko. Morda bi bilo zanimivo, če bi bilo več podrobnosti o tem, kako so znanstveniki odkrili ta vzporedni svet in kakšne so bile njihove namere z njim. A to se bo zgodilo ob kakšni drugi priložnosti ali pa v primeru, če bo avtor zgodbo nadgradil v ZF roman.

Irena Pajnik Beguš, šifra – Lipa

Eoni

v zadnjem gozdu tam med drevjem
nad izvirom čuden soj
beli magi pod vejevjem
prerokujejo obstoj

tiho sežejo v globino
po prgišče padlih zvezd
sovji huk zaje tišino
svetlost šine z lubja brez

v čarni dlani zablesti se
zlat utrinek padel v mrak
riše slike – ko živel še
je med travami korak

bistre vode so šumele
morje se s prstjo ljubilo
roke z roko so živele
s časom – ni se več čutilo

vse podobe se zgubijo
star spomin spet potemni
modreci v dalj strmijo
drevje žalostno šumi


Obrazložitev:

Pesem “Eoni” nam sede v srce zaradi slikovitih opisov in čustvene globine. Verzi, kot so “v zadnjem gozdu tam med drevjem / nad izvirom čuden soj” in “sovji huk zaje tišino / svetlost šine z lubja brez”, ustvarjajo močne vizualne in zvočne slike. Tema pesmi, ki govori o minljivosti in spominu, je globoka in univerzalna. Tudi jezik pesmi je lep in liričen. Morda bi jo ponudili kakšnemu glasbeniku?

Stojan Knez, šifra: Kamelija

MLIN

»Klep, klep, klep,« se razlega v ozki kotanji, po kateri žubori potoček, ki boža prav vsak kamen na svoji poti. Na vsaki strani se razprostira strmo pobočje z neštetimi drevesi mogočnih iglavcev, starih že več sto let. Na vrhu pobočja kraljuje črni hrast, ki opazuje vso okolico in deli modre nasvete, kadar jih katero izmed dreves potrebuje. Tooooliko zgodbic pozna ta mogočni hrast. Z veseljem in velikim navdušenjem jih pripoveduje takoj, ko vzide sonce.
»Klep, klep, klep,« še vedno odmeva po dolini in po vsem gozdu. Mlinsko kolo se neumorno vrti že dobrih sto let s takim zanosom in veseljem, kot bi se vrtelo prvič. Mlin, ki ga je pred stoletjem postavil mlinar Tonček, marljiv, pošten in delaven sin gozdarja Poldeta, mlin, v katerem se je zmlelo že veliko žita, pšenice, ajde, rži ter tudi nekaj koruze.
Mlinar Tonček je bil po postavi manjše rasti, toda njegova moč je bila tolikšna, kot da je velikan. Neumorno je nosil težke vreče žita in moke. Delal je od zgodnjega jutra, takoj ko je vzšlo sonce, da je le bilo dovolj svetlobe. Bili so hudi časi, tako da je bil tudi petrolej, ki so ga kurili v petrolejkah, pravo razkošje. Težko delo ob koščku kruha, morda kakšni postrvi iz potoka, gozdnih sadežih, gobah in krompirju, ki ga je dobil za plačilo. Kmetje so bili v tistih časih silno revni in marsikdo ni imel denarja, da bi plačal mlinarju Tončku za njegovo težko delo.
»Klep, klep, klep,« je slišati glas mlinskega kolesa, za katerega je vzorno skrbel mlinar Tonček. Mlin je bil vedno skrbno pometen, mlinski kamen podmazan z mastjo. V okolici je bilo veliko različnih rožic, ki so bile mlinarjeva druga ljubezen. Zvončki, trobentice, vijolice, teloh in prekrasna rdeča vrtnica, na katero je bil mlinar Tonček še posebno ponosen. Dobil jo je namreč od gospe Dobrotnik, ki je živela s svojimi sedmimi otroki v majhni hiški pod goro Harmonija.
»Klep, klep, klep,« je še vedno v daljavi odzvanjalo mlinsko kolo. Bilo je vse tiše in tiše, dokler ni umolknilo. Mlin se je zdramil iz zasanjanih misli, ko je bilo še življenje v njem. Otožno je zavzdihnil ob mislih na mlinarja Tončka, ki je, star osemindevetdeset let, pred enaintridesetimi leti umrl. Od takrat mlin sameva. Zob časa ga je že močno poškodoval. Mlinsko kolo se ne vrti več, veliko lopatic na kolesu je že odpadlo, strohnelo. Streha pušča, skozi stene pa uhajajo žarki dnevne svetlobe. Ponoči luna in zvezdice nagajivo osvetljujejo njegovo notranjost. Mlinar Tonček ni imel otrok, da bi nadaljevali njegovo delo.
Mlin v svojih mislih otožno gleda predse, ko v daljavi zasliši že dolgo pozabljene glasove in prešeren otroški smeh. Otroci vaške šole imajo izlet in namenoma se ustavijo pri starem mlinu. Posedejo okoli njega, vzamejo papir in barvice ter pričnejo risati propadli mlin. Obljubijo, da bodo slike poslali ljudem, ki skrbijo za kulturno dediščino; tako bodo mlin obnovili in zopet bo lahko mlel žito, iz moke bodo spekli kruh, ki bo nahranil veliko lačnih ust.
Minilo je osem mesecev.
»Klep, klep, klep,« se razlega v ozki kotanji. Mlin ponosno opazuje okolico in mladega mlinarja Jožeta, ki prenaša težke vreče žita in moke. Še zadnjič ponovi v mislih: »Sanje se lahko uresničijo, le verjeti moraš vanje … resnično verjeti !«
»Klep, klep, klep …«


Obrazložitev:

zgodba “Mlin” je prepletena z nostalgičnimi občutki, občutkom izgube in upanja. Ob liku mlinarja Tončka lahko čutimo njegovo delavnost, ljubezen do narave in težave, s katerimi se je soočal v težkih časih. Otožni ton zgodbe, ko se mlin zaveda svoje propadajoče narave in odsotnosti mlinarja Tončka, je zelo čustven in ganljiv. Zgodba se konča bolj optimistično: otroci obiščejo mlin, narišejo njegove slike in obljubijo, da bodo pomagali obnoviti mlin.

Literarni prispevki, ki so prejeli pohvalo

Živa Štritof, ŠIFRA: 80025024

RAZLIKA

Drevesa so skoraj kot mi.
Ljubijo, se pogovarjajo in živijo v skupnosti.
Črpajo življenje iz vode in zraka,
in poskrbijo tudi za druge, kar se zdi človeku neumnost in napaka.
Pa vendarle bistvena je to razlika.
Živijo v sožitju, ki ga človek daleč od sebe odmika.
Namesto, da planet rešujemo zakritega v komunalni podrtiji,
Ga zasuvamo s smetmi in se utapljamo v lastni umazaniji.


Obrazložitev:

Avtor primerja drevesa in ljudi, da pokaže, kako drevesa živijo v sožitju z naravo, medtem ko ljudje pogosto delujejo v nasprotju z njo. To je močna kritika človeškega vedenja in poudarja našo nezmožnost skrbi za okolje in za druge. Hkrati pa kritizira naše ravnanje z okoljem, ko pravi, da namesto reševanja planeta “Ga zasuvamo s smetmi in se utapljamo v lastni umazaniji”. To je močan poziv k večji odgovornosti. Pesem je napisana v preprostem jeziku, vendar je njeno sporočilo močno in učinkovito. Uporaba preprostih podob in jezika omogoča, da je pesem dostopna širokemu občinstvu in da je njeno sporočilo jasno in neposredno.



Mia Lebar, ŠIFRA: Pikova dama, II. Gimnazija Maribor, 4. letnik, mentor: Nina Medved

črpajo dušo črpajo esenco črpajo
črpajo naj črpajo in črpajo
dokler telesa ne pocrkajo
dokler ne zgnije umazana človeškost
pojmo »slava temu da gnije«
kar naj gnije in gnije obraz hudobije
ta ničvredna podoba sodi v pomije
pojó »slava temu da propada«
pada in pada pa naj propade hudodelčeva navada
spuca naj se nakopičena nesnaga
med pločevino v dimu drži dih narava
kakšna svinjarija presneta svinjarija
nehvaležni bedaki s svinjskimi koraki
poješ »slava mrtvemu folku«
lape zavezane k molku
edini zvok polglasno cvrenje
ne dihaj sebičnež ne ne dihaj
dihaj dihaj zelenje


Obrazložitev:

Pesem je močna kritika sodobne družbe, hkrati pa tudi jasna obsodba človeškega pohlepa, sebičnosti in neodgovornosti, ki vodijo v uničenje narave in okolja. Avtor uporablja močan in surov jezik (‘umazana človeškost’, ‘hudobija’, ‘svinjarija’), ki odraža njegovo globoko jezo in frustracijo do stanja sveta. To je učinkovit način za pritegnitev pozornosti bralca in spodbujanje k razmišljanju o lastnem vedenju in vplivu na svet. Mene osebno se je dotaknilo, da pesem ne kritizira le sedanjega stanja, ampak tudi poziva k spremembi. Verzi, kot so ‘pada in pada pa naj propade hudodelčeva navada’ in ‘spuca naj se nakopičena nesnaga’, kažejo, da se lahko stvari spremenijo in izboljšajo. To je pomembno sporočilo upanja in odgovornosti. Uporaba ponovitve (‘črpajo, črpajo’), kontrasta (‘dihaj, ne dihaj’) in zvočnih elementov (‘pojmo’, ‘pojó’, ‘poješ’) daje pesmi ritem in melodijo, ki je učinkovita in privlačna.

Uroš Brankovič, ŠIFRA: OBSODBA V SKORJI

SODBA V SKORJI

S sklonjeno glavo,
odpiraš od prihajajočega hladu in samote
izsušena usta,
temne obloge na besedah
so premagale rahitično napudrane
perutničke razvojne evforije,
da so promocijsko okrašene
omahnile še pred prvo korenino,
še pred njegovim dnevnim poročilom.

S svojimi spomini, ki se iz žira vijejo pred
mojo, tvojo, našo
prvo rdečo kapljo,
ti vihravo, nedolžno, iskrivo,
kot vedno izbrani otrok
pripoveduje o svojem dnevu,
o svojih objemih,
ki premorejo več topline
kot naše vijugaste poti
od pretrgane popkovine do poslednjih grudic na žari s pepelom.

O svojih zelenih lasnih konicah
in njihovih fotosintetičnih kresnicah,
s katerimi razsvetljuje brezup
tehnološko svetniške
in dušeče zasmrajene teme,
ki napada krčevite vzdihe in izdihe
nosečih pljuč, krhkih kot prvi sneg na toplo zemljo,
otroških pljuč, prosojnosti za prve nitke pajčevinel
upehanih pljuč, skritih pod zgubano kožo,
ki hrepeni, da se jo bo v svežim vzdihom
nabralo za vsaj še enem jutro z nasmehi.

O mravljah, murnih, gosenicah in
tistih pikapolonicah z največ pikami,
ki mu zaščitene v njegovih brazdah skorje
do večnosti vzpenjajo
po vedno nove nektarje življenjske sile.

O svojem skorjavem telesu in mehkem objemu rok iz lubja,
ki sta kot že stokrat prej
dala senco, zeleno moč, oporo in navdih
za prve igre in nasmeh na otroško majavih nožicah,
za skrita srečanja in ukradene poljube,
za trenutke, ko pomagal le tišina
naslonjena na njegovo deblo,
ki ne obsoja, ampak te le toplo boža
v ritmu mrmranje vetra skozi listje.

O vodah, ki jih brez premisleka in daleč preko svoje meje
po nevihti skrka v svoje žile,
da se ne izlijejo in prekrijejo na polja, ulice, telesa,…
O vodah, ki jih brez premisleka in daleč preko svoje meje
med žarečim soncem izliva iz svoje žile,
da se izlijejo, napojijo in oživijo, polja, ulice, telesa,…

Ko za trenutek pogleda, gor, k svetlemu izvoru,
ga poskusiš ujeti, prehiteti…ukazano zatreti.
Z audio posnetim navdušenjem,
nasmehom in globino iz lepotnih tekmovanj
pripoveduješ o tako čudovito
hladnem, oh…
negibnem, ooh….
brezdušnem, oooooh….
betonu za parkirna mesta, ..aaaaaaaaaaah !
na katera bo končno prostor še za eno vrsto
naših nepogrešljivih krst iz pločevine.

Pripoveduješ o tako mamljivo
dolgih, oh,
akcijsko ugodnih, ooh,
brezštevilčno izbirnih, oooooh
hodnikih za super-, mega, hiper prodajo, in..aaaaaaaaaaah razprodajo!
ki bodo pod ledeno pločevinastim pokrovom zasedla,
napajala, napolnila, zapolnila
naše srčne krst iz vozičkov in prodajnih pik.

Pripoveduješ mu
o čudovitem,
boljšem,
naprednem
Jutru.
Jutru, ki bo prišlo po kratki temi,
in petju žage.
Pripoveduješ si o jutru,
ki bo prišlo pred dolgo Temo,
brez njegovega objema.


Obrazložitev:

Pesem ima v sebi pomembno ekološko sporočilo. Primerja naravno lepoto in koristi drevesa z uničevalno naravo človeškega razvoja, ki ga simbolizirajo betonska parkirna mesta in nakupovalni centri. Opominja nas na posledice naših dejanj na okolje in potrebo po boljšem ravnanju z naravo. Kritizira tudi potrošniško kulturo, ki jo simbolizira človekova fascinacija z “akcijsko ugodnimi” hodniki in “prodajnimi pikami”. Avtor se znajde med lepoto in nujnostjo narave ter človeško obsedenostjo z gradnjo in potrošništvom. Uporablja besede in izraze, ki niso običajni v vsakdanjem jeziku, kar daje pesmi edinstven estetski učinek. Primer tega je uporaba izrazov, kot so “fotosintetične kresnice” in “vijugaste poti od pretrgane popkovine do poslednjih grudic na žari s pepelom”.

Pesem “Sodba v Skorji” je vredna pozornosti zaradi svojega poglobljenega ekološkega sporočila, kritike potrošniške kulture, uporabe kontrasta, estetike in jezika ter čustvene globine.

Minka Jerebič, ŠIFRA: HRAST

MOČ NARAVE

Vse od rane mladosti se spominjam, ko sem stopila na hišni prag sem nasproti naše hiše ugledala mogočne hraste. Rastli so visoko proti nebu, bili so postavljeni na obeh straneh poljske poti. V njihovih krošnjah so bila številna gnezda ptic, ki so žvrgolela preko celega leta. Iz starih geografskih kart je bil tu večji predel – gozd, kjer so rastli hrasti, nekoliko pred njim pa bilo območje, kjer so rastli gabri. V sredini 20. stoletja so se po teh drevesih začele poimenovati ulice in trgi.

Zgodaj spomladi so kmetje na svojih vozovih pripeljali kovinsko žico v velikih kolutih, ki so jo nato raztegovali s pomočjo konj. Prvi hrast so ovili z nekakšno tkanino, ga zaščitili še s kovinskim sodom, nato pa nanj navezali žico. To so konji vlekli in žico ravnali. Ko je bila zravnana, so jo narezali na deset metrske palice. Te so uporabljali pri betoniranju hišnih ploščadi.

Nekoč je bilo močno neurje. Strele so švigale sem ter tja in ena je zadela prav ta hrast nasproti naše hiše. Polovico je bilo uničenega in se je začel sušiti. Jeseni ga je požagal kmet. Tu je nato rastlo grmovje. V njem pa smo se igrali vaški otroci.

Spominjam se, kako prijetno je bilo poleti v senci teh hrastov. Avtomobilov takrat ni bilo, kdaj pa kdaj se je tod mimo pripeljala kakšna konjska vprega. Otroci smo se tu brezskrbno lovili, skrivali in se igrali številne igre.

Leta so tekla in tekla. Spoznala sem prikupnega blondinca. Tu sva hodila na sprehode in ko se je nama rodil sin, sem ga pripeljala tu v senco, ki so jo delale krošnje teh dreves. Bilo je prijetno hladno in temno. Slišalo se je ptičje petje, slišal se je šum listov …

Bil je avgustovski dan. Zunaj je sonce zelo pripekalo. V zraku je bilo čutiti neko napetost. Pozno popoldne je začel pihati veter, vedno močnejši je bil. Po nebu so se začeli delati kopasti oblaki. Začelo je grmeti. Vedno močnejše je bilo. Pojavljati so se začele strele. Hitela sem s pobiranjem perila. Zaprla sem vsa okna in spustila sem žaluzije.

Bližalo se je močno neurje. Družina je bila v dnevni sobi. Otroka sta imela mnogo vprašanj. Nisem bila razpoložena za odgovore. Takrat sem se spomnila sodelavke, ki se je znašla v takšni situaciji. Svojima hčerkama je pojasnila, da angelčki igrajo nogomet. Sama sebi sem se zasmejala, ampak tega ne morem razlagati svojima otrokoma …

Tišino v sobi je prekinil izpad električne energije. Sledil je močan hrup, ki je trajal nekaj minut. Po strehi je bilo slišati poke ledenih kroglic … Vse je trajalo le nekaj trenutkov, potem je nastopila tišina. Čista tišina. Hči me je z vprašujočim pogledom pogledala in dejala: »Ali je konec sveta?«

Nasmehnila sem se. »Ne, ni konec sveta.«
Odprla so se vhodna vrata. V stanovanje je stopila moja mama. »Zunaj je sodni dan,« so bile njene besede namesto pozdrava.

Neurje se je umerilo. Odšli smo ven in zagledali čudno svetlobo. Mogočni hrasti se niso več vzpenjali proti nebu. Ležali so kot domine na tleh. Sence ni bilo več, bila je praznina. Ta del ceste je bil več kot dva meseca neprevozen. Kmeta, ki sta bila lastnika teh hrastov, sta več mesecev žagala ta drevesa, ki jih je veter spulil s koreninami vred. V jeseni je bila cesta spet prevozna. Ob robu so bile še veje, iz katerih so ženske delale butare za peč. Moj oče se je zmenil z lastnikoma, da bi vzel koreninski del dreves. Seveda sta kmeta v to privolila. Mama nad to idejo ni bila najbolj navdušena, ampak … Ne, možu, mojemu očetu, ni ugovarjala.

V deželo je prišla zima. Nametala je veliko snega. Sledila je zmrzal, ki je trajala še nekaj mesecev. Takrat pa se je oče lotil koreninskih delov hrastov. S posebnim orodjem je zabil v korenine in zamrznjene dele lomil enega za drugim. Pripeljal jih je domov in dal pod streho. Tisto leto se je na naši zelenici sušil les. Kar tri mesece ga je oče sušil, nato pa ga je zložil v drvarnico in ga tam pustil še nekaj let stati. Po štirih, petih letih smo začeli kuriti s koreninami hrastov. Ogenj v kaminu je trajal zelo dolgo, toplota je bila zelo prijetna. Tisto zimo je umrl moj oče, a drva so nam bila na razpolago še naslednjih pet let.

Vsakič, ko sem v kamin nalagala korenine hrastov, sem se spomnila njihove veličine. Potem pa je moč v svoje roke vzela narava in pokazala svojo prevlado.

Nedaleč stran od špalirja teh hrastov pa še danes stoji njihov brat. Ta še vedno raste in se vzpenja proti nebu. V višino meri preko 30 metrov. Sem pa tja je kakšna stara veja, v njegovi krošnji domujejo vrane. Te se ves čas kregajo z srakami, ki domujejo nekoliko stran. Včasih jih je prav zanimivo gledati.

Danes o špalirju hrastov pripovedujem svojima vnukoma. Težko si predstavljata to, kar jima pripovedujem. Sama pa sem ponosna, da sem lahko videla to veličino dreves in njihov konec


Obrazložitev:

Avtor se spominja preteklosti in razmišlja o spremembah, ki jih je doživel v življenju. Skozi njegove spomine lahko čutimo lastno nostalgijo in razmišljamo o svojih izkušnjah in spominih. Cikel življenja in smrti, ki ga je mogoče videti v naravi, je lahko tudi metafora za človeške izkušnje, za neprestano gibanje časa in naše vloge v tem ciklu. Zgodba poudarja tudi pomen odnosov med ljudmi in naravo, pa tudi med različnimi generacijami v družini. Pripoveduje o izkušnjah s svojimi vnuki, kar je pomemben način prenašanja znanja in izkušenj na naslednje generacije, hkrati pa je ključnega pomena za ohranjanje naše kulture, zgodovine in vrednot.

Renata Cigler-Gandolfo, ŠIFRA: PLATANA

l.

Drevesa mi prišepetavajo,
medtem ko berem tuje pesmi:
»Hodi pokončno,« pravijo,
»ko greš skozi vas.«
»Bodi Zona Zafirova;
glej, film snemajo o tebi
v ozki ulici…«
»Samo skloni se naprej,
občuti dež na svoji koži,
ki pronica skozi sonce.«
»Sedaj lahko občutiš,
kaj čutim jaz, stoletna platana,
svoj čas z brati in sestrami obdana…«
»A minuli so, zlati časi zame.
Sedaj, še vedno pokončna,
pazim, da pešci prečkajo cesto pri zeleni.«
»In prav je tako.
Ohranili so me pri življenju,
da rešujem človeška življenja:
mlada, stara, nedorečena..«
»Zatorej, hodi pokončno,
ko greš skozi vas.
Pogoltni solze,
ustnice razpotegni v nasmeh,
čeprav žalostinko poje tvoj meh.«
»Hodi pokončno, ko greš skozi vas,«
slišim šepet platane,
ko pokončno hodim skozi vas.


Obrazložitev:

Pesem nosi v sebi več pomembnih sporočil. Motiv drevesa, ki služi kot simbol moči, stabilnosti, hkrati je tudi pričevalec časa, stoletna platana nam sporoča, da moramo biti močni in vztrajni, kljub težavam, ki jih srečujemo.
Platana ni samo pasivni opazovalec, ampak igra aktivno vlogo v pomoči ljudem, kar poudarja povezanost med človekom in naravo. Pesem je preprosta, a globoka in vsaka vrstica nosi težo in pomembnost. Prav tako je zelo vizualna in bralec si lahko zlahka predstavljajo prizore, ki jih avtor opisuje!

Ksenija Šešerko, ŠIFRA: KLIC NA POMOČ

PETER IN SMREKA

V najbolj zeleni deželi na svetu je ležalo mestece. Na njegovem robu so se razprostirali zeleni travniki, širni temno zeleni gozdovi in s pšenico poraščena svetlo zelena polja. Sredi planjav se je dvigal grič. Na eni strani je bil poraščen s smrekovim gozdom, na drugi strani pa so bile po njem kot kocke razmetane hiše.
V oddaljeni hišici, ki je mejila na gozd, je živel Peter. Imel je samo mamo, zato se je kmalu navadil na samoto, saj je večino dni obdelovala njuno majhno njivo, ki jima je dajala večino hrane. Prijateljev ni imel, zato se je spoprijateljil z živalmi, ki so živele v bližini.
Gozd ob hiši pa ni bil znan samo po tem, da je bil najbolj zelen v deželi. V njem je po mišljenju mnogih rastla najvišja smreka na svetu. Peter je pogosto prihajal ob njeno vznožje. Nikoli se ni naveličal gledati proti široki in visoki krošnji. Zakrivala je velik del neba. Naj se še je tako trudil, vrha ni mogel videti. Prihajal je vedno pogosteje in nekega dne se je zalotil, da se s smreko pogovarja. Potožil ji je o svoji samoti ter o vedno večji želji, da bi splezal na njen vrh. Prepričan je bil, da se čisto zgoraj vidi konec sveta. Smreka ga je neutrudno poslušala, a odgovora mu ni dala.

Poletje se je prevesilo v zgodnjo jesen in gozd je začel spreminjati barve. Listavci so svoje liste obarvali rumeno in oranžno, iglice smreke pa so ostale temno zelene. V soncu so se svileno svetlikale. Občasno je padel na tla kakšen storž. Z nje so prihajali razni glasovi, zato je bil prepričan, da je poseljena s pisano druščino stalnih prebivalcev. To odkritje je v njem povzročilo, da si je še bolj želel splezati nanjo.
Vendar je bil premalo pogumen, premalo odločen in vztrajen, manjkalo pa mu je seveda tudi gibčnosti, ki je za takšen podvig potrebna.
Nekega dne je sedel pod drevesom, milo pestoval svojo željo in se ob tem glasno smilil sam sebi.
»Ko, ko, ko, skoči k meni na vejo!«
Majhna kokoška je sedela na najnižji veji in ga vztrajno vabila, da se ji pridruži.
»Saj nimam peruti, da bi skočil k tebi.«
»Pravijo, da slepa kura zrno najde, jaz pa nisem slepa. Zato vidim, da imaš roke in noge in lahko splezaš do mene. Saj sem na najnižji veji.«
Veselil se je nenadejane družbe, zato je splezal do nje.
»Včeraj so se pod drevesom ustavili izletniki. Za seboj so pustili pravo razdejanje.
Ves dopoldan sem odnašala smeti. Šele sedaj sem toliko očistila, da lahko začnem brskati za deževniki. Bojim se za drevo, bojim se za naš gozd.«
Poslušal je kurjo modrost in se čudil, zakaj pravijo nekaterim, da so zmešani kot kure, saj se mu je zdelo njeno razmišljanje smiselno in pametno.
Pogledal je po deblu navzgor in videl, da je malo naprej primerna veja, na katero bi lahko splezal. Poslovil se je od kokoške in s pomočjo spretnosti, za katero se sploh ni zavedal, da jo ima, splezal na naslednjo vejo. Sedel je nanjo in počival. Potem se je namenil nadaljevati pot. Naslednja veja je bila veliko bolj oddaljena in zmanjkalo mu je poguma.
Že je nameraval splezati nazaj, ko z zgornje veje zasliši trkanje. Zdelo se mu je, da nekdo strašno hitro vihti dleto po drevesni skorji.
»Kaj boš samo gledal, ali boš kaj ukrenil?«

Pogledal je navzgor, kdo ga je nagovoril. Videl je samo črno perje neznane ptice.
Potem je upognila glavo proti njemu. Zagledal je rdečo kapico na glavi in velik dletast kljun, s katerim je malo prej vrtala po deblu.
»Zdravo, žolna, oprosti, nisem te takoj spoznal.«
»Nič hudega, splezaj do mene. Vesela bom počitka in klepeta s tabo. Lahko si deliva kosilo.«
»Rad bi splezal do tebe, vendar si ne upam, tvoja veja je tako visoko.«
»Misliš, da je kosilo prišlo samo do mene? Tudi jaz sem se morala potruditi. Če ne bi bila tako vztrajna, bi umrla od lakote. Drevo je žalostno zaradi smetenja, zaradi vedno bolj onesnaženega zraka pa vedno teže diha in se prehranjuje. Skorja se suši in tudi sama se vedno bolj mučim, da pridem do hrane. Kar potrudi se.«
Prijel se je za stranske veje in skušal splezati više. Žolna ga je z močnim kljunom zgrabila za pulover in mu z vlečenjem pomagala na njeno vejo. Nekaj časa sta počivala, potem pa se je lotila kosila, nekaj suhih ličink, ki jih je izbezala izpod lubja.
Vljudno je odklonil njeno povabilo, da se ji pridruži, in hotel splezati nazaj proti tlom.
»Vztrajnost je lepa čednost, kar plezaj naprej, menda ne boš že kar obupal.«
Odločil se je, da bo poskusil priti še malo naprej. Grče na deblu so mu dale oporo in kmalu je bil na naslednji veji. Potem je šlo lažje, samo proti tlom ni smel gledati, ker se mu je od višine začelo vrteti. Bil je že krepko čez polovico, ko je dobil v glavo debel storž. Najprej je mislil, da je odpadel sam, potem pa se jih je nanj vsula cela ploha. Komaj se je zadržal na veji, saj si je moral z eno roko zavarovati obraz.
»Kam pa kam, človeški mladič?«
Pogledal je proti glasu in zagledal ljubko veverico, ki je vratolomno skakala z veje na vejo, kakor najbolj drzen cirkuški akrobat, med skoki pa ga obmetavala s storži.
»Rad bi se ti pridružil na tvoji veji, vendar si ne upam. Tako okretnega in pogumnega bitja, kot si ti, še nisem videl. Pa nehaj me obmetavati, saj prihajam v miru.«
»Včeraj me je lovila kuna, da bi me pohrustala za kosilo. Kaj misliš, da bi bila še živa, če ne bi zbrala vsega skritega poguma in ji s skoki z veje na vejo in z drevesa na drevo pobegnila? Vendar kmalu več morda ne bom dovolj močna in okretna. Storžev je vedno manj, sušijo se in predčasno odpadajo. Zaradi onesnaženega zraka je drevo oslabelo, jaz pa sem obsojena na lakoto. Le kaj vaša človeška vrsta počne z naravo?«
Poslovil se je od razočarane veverice in nadaljeval pot. Plezal je in plezal, malo počival in spet plezal. Med vejami so se že videle večje zaplate neba, zato je menil, da se približuje vrhu. Ugnezdil se je med vejami in med počitkom zaspal.
»Čiv, čiv, si še živ?«
Zagledal je črno bel in rumen telešček sinice, si pomel oči in rekel: »Sem, vendar se bojim, da kmalu ne bom več. Strah me je naprej in strah me je nazaj.«
»Strah je samo pojem. Važna je svoboda, zaradi nje sem premagala vse strahove.«
»Ti lahko govoriš, ko imaš krila in lahko letiš.«
»Želja po svobodi lahko premaga vse,« je še začivkala, »le lakote ne.«
Potem pa je žalostno sklonila glavico in dejala: »Pojdi do vašega predsednika in mu povej, da smo zaradi človeškega onesnaževanja živali v gozdu vedno bolj lačne.«
Pogledal je navzgor. V vedno ožji krošnji je zaslutil pokončnost in ostrino vrha.
Začelo se je temniti in bal se je, da ne bo prišel domov pravočasno. Pohitel je. Bilo je vedno lažje. Še malo in zadnja veja. Oprijel se je z obema rokama in pogledal naokrog. Zdelo se mu je, da sliši, kako pojejo angeli. To je vedno govorila mama, kadar ji je bilo kaj zelo všeč. Koder mu je segal pogled, je videl zelene planjave, polja, gozdove. A nikjer ni bilo videti konca sveta. Za zelenim gozdom, zelenimi travniki in polji se je širilo veliko mesto. Robovi naselij so se zajedali v polja in jih izpodrivali. Videl je visoke stolpnice, višje od njegove smreke, sive tovarne, široke ceste, polne avtomobilov in meglico izpušnih plinov, ki je kakor puhasta kapa čepela nad mestom. Ljudi ni videl, saj je bil preveč oddaljen, a prepričan je bil, da imajo vsi izmučene sive obraze. V prvem mraku se je začel razočarano spuščati.
Mimo njega je neslišno priletela sova in ga rahlo oplazila s perutjo: »Previdnost je mati modrosti,« ga je poučila.
Pomagala mu je s tem, da je krožila med vejami in mu v mraku kazala pot proti tlom.
Ko sta prispela, se ji je zahvalil za pomoč. Razočarano je potožil, da se je trudil zaman, saj na vrhu ni videl konca sveta. Videl pa je, kako ljudje uničujejo naravo.
»Ali se ne zavedajo, da s tem uničujejo sami sebe?«
»Pravijo, da sem modra, no, ne vem. Lahko pa ti povem iz svojih bogatih izkušenj, da vedo. Vendar je želja po uspehu, denarju, lagodnem življenju, postala za ljudi tako pomembna, da hodijo skozi življenje z zaprtimi očmi. Nekoč sem živela v cerkvenem zvoniku. Kmalu je postalo življenje neznosno, saj sem skoraj umrla od lakote. Dom sem našla v tem gozdu. Sedaj pa je tudi on ogrožen. Lani so posekali ogromno dreves, samo zaradi zaslužka. Ali veš, koliko gozdnih prebivalcev je ostalo brez doma in hrane? Če ne bo človek spremenil svojega razmišljanja in obnašanja, bo umrl gozd, veveričke, ptice, čebele…, in on sam. Pomaga pa lahko vsak s svojim odgovornim ravnanjem.«

Peter je obsedel pod drevesom. Tema se je že spustila, a preden se je odpravil domov, je moral premisliti o vsem. Novi prijatelji so mu dali veliko snovi za razmišljanje. Najbolj so se ga dotaknile besede prijateljice sove. Sprva ni bil prepričan, o njeni trditvi, da lahko vsak pomaga. Kako le? Pa kako naj pomagajo otroci? Potem se je spomnil, da je majhna kokoška čistila tla pod drevesom.
»Seveda, tudi majhna dejanja štejejo,« je pomislil.
Takrat je spoznal, da je sova resnično modra.


Obrazložitev:

Avtor se je v zgodbi “Peter in Smreka” osredotočil na pomembne teme, kot so samota, pogum, prijateljstvo in predvsem spoštovanje do narave. Pripoved je bogata z opisi, ki bralca popeljejo v čarobni svet narave in živali. Lik Petra je dobro predstavljen, saj nam omogoča, da se z njim poistovetimo v njegovem iskanju poguma, prijateljstva in spoznanj o svetu okoli njega.
Zanimiv je zadnji del zgodbe, kjer Peter z vrha smreke in opazuje razdejanje, ki ga je povzročil človek. Njegovo sporočilo, da moramo biti bolj odgovorni in skrbeti za planet, je jasno in pomembno.

You may also like...